Followers

Wednesday, January 30, 2013

ikan oh ikan..

Dah lama gile aku x update blog nih..buat apa ntah ada blog..blog main2 pn bkn,blog btl2 pn bkn..hbs..ape agaknya..
Sbnrnya aku pn xtau nk tulis apa..knpa eh..agknya otak aku mken tumpul ke..huhu..
Tu la..alangkan parang pn kena asah..ni kan pula kepala otak..kalau biar lama2..mgkn bole berkarat jgk..^^

Lately ni sbnrny,aku agk sbuk jgk dgn ikan..mmg dh lama aku minat jgk kalau tgk2 ikan kt umah2 org atau kt kedai..tp mls nk layan sgt..sbb takut btl2 trpikat..aku rsa dh memadai ada kucing sbg pet kesayangan..lgpn dr kecik aku dh biasa dgn kucing..slain dr haiwan peliharaan..kucing bg aku.. sbg kwn,ahli keluarga,tmpt share mcm2 perasaan &kasih sayang..kucing jgk kdg seolah memahami..wlpn secara faktanya,aku xla brp tahu..btul ke tak kucing aku tu paham bila aku brckp dgn dia..tp setakat kalo kita pnggil dia menyahut,kita marah dia takut,kita cite dia mcm buat2 dgr..dh ok sgt lah tu kn..:)
(teringat kt kucing aku yg solehah dulu tu..kalo aku nangis dia akn dtg mcm nk pujuk..even kalo aku buat pura2 nangis,jerit kuat2 nk tarik perhatian dia pn dia akn dtg,wlpn dr jauh..siap ngiau2..n tgn nk pegang2 muka aku lg..hmm,best kan ada kucing yg mcm buat2 phm2 ni..at least xde la skt hati brbndg ckp dgn org yg kdg lbh xmemahami..)

Okey,berbalik psl ikan..aku tgk kakak ipar aku bela ikan pn..aku dh exited rsanya..tp dia bela dlm akuarium bsr..so aku tau aku xkn bela cmtu pn utk peringkat beginner..so aku abaikan je la..lgpn msh duk rumah sewa..apa2 nk buat pn blm ada mood nk buat btl2..
Tp bila pi umah sepupu aku,laki dia bela ikan dlm balang kecik je..2eko tekodek2..so cute..ikannya cute,balangnya pn cute..hmm..tu yg mbuat aku teruja nk try jgk...ape salahnya kalo aku pn try bela dlm balang sekecik tuh...

Hmm,tp rupanya bela ikan xla semudah yg disangka..dr yg 1st beli..smpi yg latest ni dh kali ke3 beli..xde yg dpt brtahan lama pn..uhuk..ntah mana silapnya..aku pn bkn pasrah gitu je..aku search jgk la kt google..psl2 ikan nih..nk tau faktor dia mati..cara2 mengatasinya..tp xde yg brkesan pn setakat nih..
Ia mbuatkan aku sprti trlalu obses dgn ikan plk kblkgn ni..smpi kn husbnd aku kata aku ni mengidam ikan..sbb aku xde la meragam sgt nk mkn2 bnde pelik2 ke spnjg tempoh pregnant ni..tp ttiba plk sibuk dgn ikan..tp, ada ke mengidam tu brbentuk selain mknn?haha..kelaka la jgk..

Rasanya..xde la smpi mengidam2 tu..mgkin sja nk try ubah angin..ade org kata..syok tgk ikan gerak2 dlm air ni..blh mndtgkn ketenangan..serta mhilangkan kesunyian..xtahu la btul ke tak..tp stp kali aku tgk ikan tu..mmg ralit jgk kdg2..msti trlupa nk buat bnde lain..duk melangut je kt situ..



Last yg aku beli 3eko guppy..smuanya berakhir dgn mati trtonggeng dan trsangkut kt pokok tiruan tuh..sadis tul kematian diorg nih..
Xtau la aku dh give up ke blm..mknn diorg byk lg tuh..xkn nk bg kt kucg kot..pstu sbuk gk beli ngn aksesori2 nya lg..ke nk buat tnm pokok dlm air je..huhu..mgkn kalo nk beli lg pn..beli seko2 je kot..tp ok ke kalo dia xberkawan..sian plk kalo stress duk sorg2...hmm..

Hari tu msa bru beli ikan tu..aku siap belagak lg dgn Y..ckp kt dia aku ada pet baru..mula2 aku xnk bg dia tau..sbb tkut la kn..kucing vs ikan..ape plk jadinya karang..tp alaa,setakat ikan kenit2 tu dia xpandang pn..so aku xkisah laa.dia nmpk pn dia wat xheran je..cheh betul..pastu,ni ikan dh xde..Y jgk la yg tetap jd mangsa setia kena gomoi dgn aku..hehee..

**gmbo balang tu,bkn la aku pny..yg tu aku korek kt google je..dh malas nk amek gmbo balang aku..bkn ade ikan pon da..huhu..

No comments: